Thursday, December 1, 2011

Simbol Singa Judah

Assalamualaikum....ni idi nak cerita tentang singa judah ni..Singa judah ni di mana2 saja berada...ada yang simbol singa judah yang terpampang(orang boleh melihatnya) ada juga di tuala tetapi kite tidak sedar...tetapi ramai tidak tahu apekah singa judah ini..idi pon tidak tahu sbrnrnye tetapi lepas idi bace di buku baru tahu...Nak Tahu lagi Bace di bawah....

Pengenalan:
                Logo yang mempunyai wajah singa merupakan logo yang sangat popular.kita boleh melihat logo wajah singa di mana2 sahaja..sama ada di televisyen atau di sekeliling kita.Logo berwajah singa paling banyak digunakan oleh pertubuhan2,kelab ,syarikat dan sebagainya di negara Barat.
              Logo singa ini sebernarnya bermula dari Orang barat juga...Ramai  yang tidak mengetahui bahawa simbol singa diperkenalkan oleh orang-orang Yahudi dan ia merebak terlalu banyak di seluruh Dunia termasuklah Malaysia sehingga umat islam sendiri sudah merasai serasi dengannya.
             Di Malaysia, singa popular di dalam cerita kanak-kanak di beri nama Raja Rimba dalam sesetengah cerita.Kebiasaannya watak singa boleh di dapati pada versi cerita Sang Kancil.Agak menghairankan juga apabila singa dijadikan watak utama bagi sesetengah cerita kanak2 sedangkan singa tidak terdapat di Malaysia melainkan hanya di Afrika sahaja.

Pengaruh Singa Judah di dalam Masyarakat moden:
 Di mana kamu boleh melihat gambar singa ini?ianya boleh dilihat di mana2 sahaja sama ada di televisyen, buku, majalah, suratkhabar, Tuala mandi ,logo2 atau bendera. Atau mungkin kamu sendiri adalah peminat singa ini tanpa disedari(idi tak berminat dengan singa2 ni XP)
Masyarakat moden sekarang sudah terbiasa dengan dengan gambar2 singa yang di jadikan logo, simbol atau watak dalam sesuatu organisasi atau cerita.Keterbiasaan ini mungkin di sebabkan sudah terlalu banyak gambar gambar singa  yang dilihat  setiap hari  sehingga kita tidak lagi peduli apa cerita  disebalik singa judah itu.
Berbeza dengan Masyarakat Yahudi,Mereka dengan apa cara sekalipun  akan sentiasa cuba mengaplikasikan sebarang elemen yang terdapat dalam agama mereka.



Singa judah pada logo EPL

Epl atau English Premier League (liga perdana inggeris) merupakan pertandingan bola sepak paling  berprestasi setakat ini.dengan keahlian sebanyak 20 kelab  ternama, EPL telah menguasai seluruh siaran televisyen dunia tanpa henti sejak ia mula diperkenalkan pada 20Februari 1992.
Peminat2 Epl (termasuk idi) sudah tidak asing lagi dengan logo gambar singa memakai mahkota  sambil memijak bola yang sentiasa terpampang di televisyen sebelum perlawanan bermula. Simbol singa pada logo EPL depercayai adalah singa Judah yang menggambarkan bahawa semua kelab2 di bawah  EPL dan EPL sendiri adalah di kuasai oleh pelobi-pelobi YAHUDI.

Kejohanan liga inggeris kini ditaja oleh BARCLYAS bermula tahun 2004 sehinggalah sekarang. Organisasi yang ditubuhkan oleh John Freame dan Thomas Gould kini telah berubah nama kepada BACLAYS setelah menantu freame iaitu James Barclays mengambil Alih PAda 1736.

                            Pada 2Februari 2009, Pengerusi Forum Ulama Rakyat di Indonesia iaitu Atian Muhammad Dai telah mendesak  Presiden Bambang Susilo supaya menghaaramkan penyertaan umat islam di dalam Rotary Club dan Lion Club kerana di percayai kedua2 kelab ini memberi sumbangan dana kepada Gerakan Zionis di seluruh dunia .Berita Ini di laporkan oleh akhbar Jakarta Globe Daily dan Asianews.
         Oleh sebab itu amat di percayai bahawa simbol singa yang digunakan pada logo lion club adalah simbol singa judah yang diagung-agungkan oleh Masyarakat Yahudi.Di Malaysia ,Lion Club berkembang pesat di seluruh Semenanjung Sejak ia Ditubuhkan pada 18Februari 1959.

Bintang Leo dalam kalendar :

Pengaruh singa judah juga terdapat pada kalendar Gregorian yang sedang kita gunakan sekarang. Di dalam kalendar, Singa judah dipanggil sebagai bintang Leo selain dari bintang2 lain iaitu Aquarius, Scorpio Dan sebagainya.
Salah satu kitab judais yang bernama Midrash Pesikta Rabbati menyatakan bahawa bintang taurus  yang terdapat di dalam kalendar Gregorian Merujuk kepada anak lembu yang disembelih oleh Nabi Ibrahim, bintang gemini merujuk kepada Nabi Yaakub dan abangnya Esau manakala Bintang Leo merujuk Kepada anak Nabi Yaakub iaitu JUDAH yang juga digelar Masyarakat Yahudi sebagai Singa Tuhan.

p/s :Kalau korang ade entri2 mcm ni post ke idi er?atau pon nk tanya tentang ini pon boleh

2 comments:

Blacy Smiley - Beaten